Sunday, June 13, 2010

malam nan penuh shahdu

malam ini, tubuhku menggigil sejuk. kakiku kaku untuk melangkah. bibirku kelu untuk berbahasa. mataku berpinar tertusuk panahan kesal. Terhadap hidup ini, kesal terhadap jalan yang ku pilih. Namun, aku masih punya Allah. Dia lah yang mengawalku. oleh itu, setiap yang kurasa adalah di bawah kawalannya, ketentuannya.

malam ini, dingin bayu bertiup menyelinap ke rongga2 alam. embun pagi mula menjelma kan titisan. titis lembut bersama air mata keinsafanku. tanpa kulengah lagi, ku tadah kan telapak tangan ini mengadap Yang Esa dengan hati dan jiwa yang penuh kekosongan. bermacam perkara ku sampaikan. segala isi hati ku ini diluahkan. dengan satu harapan agar Allah sanggup memperkenankan permohonan. Agar Dia redha dengan segala gerak geri kehidupan yang telah aku lakarkan pada pentas yang fana ini.

aku mula menilai jalan hidupku. jalan yang ku pilih. Adakah jalan itu kan berjaya dipenghujung nya. dan adakah jalan itu ditebari dengan nur keredhaan. Hanya Allah yang tahu. betapa liku2 hidup ini perlu dilalui dengan penuh kesabaran. Aku pasrah dengan apa yang berlaku dan semua nya ku serahkan kepada yang Maha Esa. ku bentangkan sejadah istikharah kepadaNya. agar ditunjuki jalan yang betul2 lurus menuju ke makfiratnya.

apa yang ku harapkan, sebelum aku melangkah ke pentas fana yang penuh tipu muslihat ini. Dan sebelum nafasku menghirup titisan embun pagi yang dingin. aku melangkah dengan penuh iltizam dan di dadaku tersemat keazaman juga dimindaku terpancar ilham yang Allah kurniakan dalam mimpi semalam.


Yazie Ramli Al-Hasyemi

No comments:

Post a Comment