Saturday, September 29, 2007

Assalamualaikum!!!

Malam ni saya balik lambat ke bilik. ingat dah nak tido dah, tapi rase2 nak pos dulu ape2 item lah kat blok ni. tu yang post lambat tuh.

Tadi, saya bukak pose kt majlis bersama anak-anak yatim anjuran persatuan mahasiswa fakulti sains dan teknologi UKM. after that, kami sambung terawikh dan lepas tu moreh bersama. bila abis semuanya, siap2 lah nak balik. tapi kt depan DAM (dewan anuar mahmud) ,geng2 gabungan mahasiswa telah berkumpul dengan ramainya untuk berkempen sempena pilihan raya kampus yang bakal tiba nih. fulamak! riuh giler, penuh dengan semangat yang berkobar2.
saya ni skang amik dasar berkecuali. tak menyebelahi mana2 pihak pon. ye lah dah tawon2 last ni kan. tak yah lah pikir pasal politik kampus ni. lebih baik cek pikiaq pasai politik sebenaq kat luar yang nampak gayanya dah nak dekat2 jugak tuh. itu barulah real skit. antara idup dan mati bangsa kita. tapi yang dalam dlm pon penting jugak, sbb yang dalam lah yang akan memegang apa yang ada kat luar nanti yek.

O.k balik pada citer tadi balik, after kumpul & bagi sedikit taklimat camna nak kempen. flyers pon dah edar dah. maka depa pakat ramai2 lah gi serbu kolej tuk kempen. kali ni kolej yg jadi medan serbuan ialah kolej ungku omar (KUO). maka depa pun masuklah dalam kolej, pecah pompuan masuk blok pompuan & laki masuk blok laki. saya tunggu kat luar aje. maklum lah dasar berkecuali, so saya amik part sebagai pemerhati je lah. then, pastu diorang ramai2 keluar plak ke dataran kolej uo tu. maka berlakulah sesi kempen dengan calon berkempen abis-abisan. macam2 janji yang ditabur. maka satu sorakan gemuruh pun keluar tanda sokongan yg tak berbelah bagi pada calon. tapi tak semua budak yg keluar. may be separuh jer kut. tetibe aje keluar satu suara dari corong pembesar suara kolej menyuruh para pengempen yang bukan dari uo blah balik. kalau tidak tindakan akan diambil. suara tu sahih daripada geng2 aspirasi la ni.
pak guard! oih, awai2 lagik dia dah stand by ngan pikap dia dah. tak tau lah nak tangkap orang ka atau nak kawal keadaan. masa dok syok calon2 berkempen tu, tau2 guard ni mai dekat & suruh depa balik (bersurai). alasannya berkempen boleh tapi berkumpul tak leh. kalau nak kempen dari bilik ke bilik pon mesti lah tak lebih dari lima orang. maka depa yang kempen tadi pon patah balik ke Dam ramai2. kempen separuh jalan jer.

Melihat keadaan ni, ati saya pun berkata2 , tu lah sebab saya luah kan kat blok nih. pada saya tak kira lah walau pun depa pembangkang ka, calon aspirasi ka, ruang berkempen perlu diberikan dengan lebih adil. baru2 ni saya dengaq NC UKM dah bagi kebenaran untuk berkempen secara terbukak. tapi alasan yang guard tu bagi ternyata bercanggah. ntah! guard ni buat undang2 sendirik ka. atau pun nak tunjuk kuasa. walaupun saya mengambil tempat berkecuali, namun jugak sebagai mahasiswa, saya merasakan bahawa tindakan ini telah menyekat mahasiswa daripada mempraktik apa yang bakal mereka tempuh kat luar nanti. depa yang bakal pegang tampuk negara di pelbagai tempat. bukan nya guard. guard ntah taun depan, beberapa taun lagi akan 'dijemput' tuhan. maka pada saya apa lah salahnya kalau peluang ini diberikan kepada semua mahasiswa sebagai latihan berpolitik. selain itu, depa jugak boleh tunjukkan bakat berkomunikasi depa kat orang lain. bakat ni lah yang negara perlukan pada masa ni dan akan datang.

Maka pada saya mahasiswa janganlah disekat. tak kira lah sama ada daripada pihak aspirasi atau pun pembangkang. saya tak mau nanti malaysia akan mengeluarkan mahasiswa yang jumud, yang tidak boleh menerima pendapat dan yang menyekat. kalau itu yang terjadi, maka tunggu lah saat keruntuhan MELAYU.

Saya tengok, keadaan yang berlaku sekarang adalah tidak adil. kalau lah gabungan mahasiswa tidak dibenarkan membuat kempen secara berkumpul, bagaimana pulak bagi pihak aspirasi yang mengerah adik2 tahun satu berkumpul di bilik2 kolej untuk diceramah. itu tidak pula dikatakan berkumpul! tak dak pulak guard2 yang nak mai. camna ni!.
jadi keadilan tidak wujud di sini.

Kalau tak mau bagi kumpul di khalayak ramai takut mengundang bahaya. adalah lebih baik kalau buat secara gentlemen skit. kalau pihak kolej membenarkan penubuhan kelab aspirasi kolej, maka kelab gabungan mahasiswa kolej juga harus diwujudkan. bila pertemuan dibuat maka guard2 pon tak perlu datang. keadaan pon selamat, tak hingaq. panggil semua adik2 tahun satu datang pertemuan pada kedua2 belah pihak. biar depa sendiri buat penilaian. kan adil!

Daripada tutup ruang untuk depa berkempen. maka depa pun bertindak lah secara bawah akar yang kelihatan seperti orang bersalah. datang lewat2 malam edar risalah. kumpul secara haram. sebab berlakunya macam ni ialah kerana mereka tiada ruang. pastu plak bila depa berkumpul ramai, berlaku lah kebisingan dan gangguan kepada mahasiswa lain. jadi depa jugak dipersalahkan. bila guard masuk campur, silap2 boleh berlaku huru hara tak pon keganasan. jadi untuk mewujudkan keadaan yang memuaskan hati semua pihak. maka pihak universiti perlu adil. maka politik matang pon akan wujud. NAMPAK DAK!

Bagi pihak gabungan mahasiswa pulak, anda kalau nak berkempen, kempenlah secara bijak. susun strategi betul2. kalau esok bila dah grade, senang nak guna pengalaman lam dalam masyrakat. dan satu lagik, tunjuk lah kematangan anda sebagai pelajar. bila pak guard halau anda, maka buat lah tindakan bijak. jangan lah plak nak tunjuk sikap memberontak dengan membunyikan enjin motor dengan kuat. kalau eksiden kan susah. tu nak pi sembahyang hajat plak tuh. jangan merempit ketika melangkah ke rumah Allah. sebaliknya hendak lah penuh dengan zikr, doa dan kesabaran.Allah suka orang yang bersabar. dalam situasi ni, anda orang yang tertindas. maka doa anda insyaallah termakbul. tapi bila anda merempit macam pelesit menuju ke rumah Nya. maka- walahhualam.
Ok:-ADIOS!!!
Yazie Ramli Al-Hasyemi

No comments:

Post a Comment